20 Mart 2012 Salı

Mesnevi


Elif Şafak Aşk'ı okuduktan sonra Mevlana'ya bir merak uyanmıştı içimde. Bir dostum var o da çok meraklıdır Mevlana'ya, Konya'ya, Şem's e..Benim merakım o dostla ettiğim sohbetten öteye geçememişti ama aklımın hep bir köşesindeydi.

Ocak ayıydı bir gün Ykm'de bakınırken aldım ve çıktım. Başlamak için çok hevesliydim. Çünkü günlük hayatta karşılaştığımız Mevlana'nın  klişe ama anlaması kolay, benim çok hoşuma giden türden bilgece sözleriyle, direkt öğütleriyle karşılaşıcam sanıyordum.
  • Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün gibi ol!
  • Gönlüne belalar geldikçe gülerek karşıla şükrü ve sabrı öğreniyorsun, korkma rıza makamı yakın sana...
  • Aşk nasip işidir, hesap işi değil! Aşk adayıştır, arayış değil! Sen adanmışsan ve yanmışsan bu uğurda, aşk seni bulmaya gelir.
  • Gönlünü hoş tut sen sabreden erer, sevenlerin duası heryerde geçer, mutsuzluk dediğin durmaz gider, dönecek devrandan şüphen mi var?
gibi... :)

Bu; ölümsüz, altı cilt, 760 sayfadan oluşan ansiklopedi kıvamındaki esere hemen büyük bir hevesle başladım. 30 sayfa kadar okudum gel gör ki okuduğumdan birşey anlamadım hiç bir anlam çıkaramadım. Olaylar, üslup ve olayların içinden çıkarılan anlamlar çok ağır geldi bana. Sandığım gibi direk böle özlü sözler yok.Yani bizim bu dillere pelesenk ettiğimiz laflar eserin kimbilir hangi ücra köşesinden hangi olayın içinden cımbızlanıp alınmış okudukça göreceğim. Mesnevi'yi okumanın, algılamanın, özüne inmenin her baba yiğidin harcı olmadığını ve benim 40 fırın ekmek yemem gerektiğini anladım.

O sıra adliyedeki sınavla meşguldüm ve bu böyle olmayacaktı. Bu eseri boş vakitlerde okumak diil sırf bunu okuyabilmek ve derinliğine inebilmek için vakit yaratmak gerekiyordu bu nedenle bıraktım. Sınavı atlatayım sakin kafayla özümseyerek okurum okuduğumu algılarım en azından diye.. çünkü her satıra her kelimeye kafa yormak gerekiyor o kadar ağır yani  :)

Okumaya tekrar baştan başladım ve şimdilik biraz daha iyi anlıyorum kendimce anlamlar çıkarabiliyorum. Umarım her detayı çözebilirim ben de :)

Bir Mesnevi yorumcusu ile sohbet etmeyi çok isterdim bu konuda yeni keşfettiğim tvde, gazetede rastladığım Cemalnur Sargut hanfendi var o hanımı bazı söyleşilerinde takip ediyordum ama Mesnevi yorumcusu olduğunu tesadüfen bir gazetede okumuştum :)

Neyse bakalım içinizde Mesneviyi okumuş algılamış olanlarınız varsa tavsiyelerinizi, izlenimlerinizi bekliyorum.

5 yorum:

bisexie dedi ki...

merhaba,
şems ve rumi arasındaki o muhteşem aşkı akademik boyutlarda da incelemiş biri olarak belirtmek isterim ki, dil üslup ve yorumlar acısından ve MAALESEF ingilizce eserlerden ve tezlerden okumanı tavsiye ederim.
mevlevi felsefeyi yabancı kaynaklardan cevirmişler midir bilemiyorum fakat, aramaya inanmak diye bir şey de var ;)

kafana takılan vs şeyleri büyük bir zevkle tartışabiliriz her zaman.
sevgiyle.

mine tozanlıoğlu dedi ki...

ne güzel yapıyorsun Mesnevi'yi okumakla okudukça okuyası geliyor insanın

Fulyanna dedi ki...

Bisexie;hım.. ben Türkçe Mesnevi'yi zor okuyorum ki o kadar İngilizcem yok zaten :)

Mine ablacım evet bakalım yeni başladık nerelere dalıp gidicem acaba :)

Deniz dedi ki...

Mesnevi'yi ben de çok seviyorum! tabiki Mevlana'yı da! eserleri de çok ilgimi çekiyor, çok güzel bir paylaşımdı ellerine sağlık, ben de seni beklerim bloğuma! sevgiler..:)

www.LensMarket.Com

Adsız dedi ki...

Merhaba ,

Gün geçtikçe Hz.Mevlana (k.s.) ya ilgi artıyor , bunun akabinde yazılan kitaplarında sayısı artıyor.
Örneğin Elif Şafak'ın Aşk'ı tam manasıyla doğru olan bir kitap değil.Ömer Tuğrul İnançer ; Bu konuya ilişkin bir açıklama yapmıştı.http://www.odatv.com/n.php?n=elif-safakin-aski-cok-tartisilacak--0503091200
Yukarıdaki siteden inceleyebilirsiniz.Bu yazmamdaki amaç , Hz.Mevlanayı hiç tanımayanlar , yanlış kitaplardan öğrendiklerinde , yanlış bilgi edinirler.